HOT !!! KENYATAAN DR ASRI TENTANG PAS .
SAYA
pernah mengkritik Umno dalam tulisan saya sempena Perhimpunan Agung
Umno yang lepas dan sebelum. Ketika itu saya tetamu parti tersebut di
perhimpunan mereka. Orang Umno tidak menzahirkan kemarahan atas kritikan
itu.
Perasaan mereka, saya tidak tahu.
Muktamar
Pas baru sahaja berlalu. Kali ini saya ingin sedikit melontarkan
persoalan untuk berkongsi dengan Pas. Maaf, bagi saya Pas merupakan
parti politik yang agar sukar menerima teguran. Sekalipun tidak
dinafikan ada juga pimpinan Pas yang bersikap terbuka.
Pemuda Pas
merupakan sayap yang sepatutnya menggambarkan 'open-mindedness', tapi
menzahirkan reaksi yang agak keras setiap kali menerima kritikan.
Pembaca boleh membaca reaksi timbalan ketuanya dalam memberi pandangan
balas terhadap saya ketika saya melontar pandangan agar jangan tiru
pendekatan Taliban dan jangan wujudkan negara mullah.
Dalam wacana di
Sinar baru-baru ini mengenai ulama dan pemerintah, banyak kritikan saya
tertumpu kepada Umno, tetapi pihak Pemuda Pas yang begitu melenting
hanya kerana pandangan sepintas lalu agar Pas jangan nanti membentuk
negara mullah.
Umno tidak sangat
melantah. Saya mula risau tentang masa depan hak bersuara rakyat
terhadap kerajaan jika Pas direzekikan ALLAH menguasai Putrajaya. Apakah
pendekatan Ummno sebelum PRU-12 akan dihidupkan semula? Atau lebih
parah, atas nama Tuhan rakyat dilarang berbicara? Harapnya tidak begitu.
Berubah
Gerakan Islam di seluruh
dunia terpaksa akur bahawa mereka perlu berubah jika ingin memastikan
mereka terus relevan. Bukan sahaja gerakan Islam, bahkan apa sahaja
gerakan dalam dunia ini terpaksa akur bahawa cuaca baru yang sedang
dihayati oleh umat manusia memerlukan satu kerangka baru dalam pemikiran
dan perlaksanaan.
Politik adalah satu
bidang yang membabitkan persoalan menguruskan manusia. Manusia itu
terdedah kepada pengaruh tempat dan masa. Budaya dan cara berubah
disebabkan persekitaran yang berbeza. Sudah tentu, iklim politik pada
zaman Nabi s.a.w dan al-Khulafa al-Rasyidin tidak sama dengan zaman
selepasnya.
Sudah pasti budaya dan
cara politik pada zaman Umawiyyah dan ‘Abbasiyyah tidak sama dengan yang
selepas itu. Demikian politik dalam era ‘nation states’ tidak sama
dengan era empayar sebelum itu.
Globalisasi dan era ledakan maklumat telah mencetuskan pelbagai fenomena baru dalam kehidupan manusia.
Sesiapa
yang cuba melaksanakan secara literal ataupun mengadaptasikan
sepenuhnya teks politik zaman lampau ke zaman kini, maka dia seorang
yang naïf dan dangkal dalam memahami tabiat politik (naturalness of
politics) , sekaligus rasional dan tabiat Islam (naturalness of Islam)
itu sendiri.
Retorik
Semasa awal kebangkitan
Islam, gerakan Islam khususnya yang banyak bercakap tentang politik
banyak melaungkan slogan-slogan yang belum diuji keberkesanannya.
Sebahagian slogan itu didokong oleh sebahagian mereka dengan penuh 'dogmatic' dan 'rhetoric'.
Padahal, sebahagian
besarnya hanyalah ijtihad ataupun tafsiran yang dibuat dengan pengaruh
tertentu. Sedangkan Islam lebih luas dan terbuka dibandingkan dogma dan
retorik tersebut.
Kesempitan beberapa
pegangan mereka khususnya apa yang dikaitkan dengan teori ‘daulah
Islamiyyah’ ataupun ‘Islamic State’ telah menghalang mereka maju ke
hadapan. Slogan mereka menakutkan sebahagian rakyat. Islam yang menjadi
agama rahmat, diungkap dan dilaungkan secara yang menggusarkan.
Fokus
terhadap menghukum rakyat dengan ‘hukuman syariah’ lebih banyak dari
bicara tentang memberikan 'service' dan hak-hak rakyat yang dibela oleh
syariah.
Pendekatan
sebahagian slogan Islam itu seakan ingin menjadikan rakyat ‘robot patuh
shariah’ bukan sebagai manusia merdeka yang taat kepada Tuhan dengan
penuh pilihan.
Nilai Semula
Setelah melalui beberapa
pengalaman, akhirnya banyak gerakan Islam mula menilai semula. Dalam
kalangan mereka mula memperkatakan tentang ijtihad-ijtihad baru mengenai
politik. Mereka juga mula membahaskan betapa perlunya memahami teks
dalam kerangka konteks.
Mula sedar betapa
politik terdedah kepada perubahan. Islam hanya menetapkan dasar-dasar
umum. Derita Dunia Muslim bukan kerana soal tiada hudud ataupun pemimpin
tidak berserban, tetapi derita Dunia Muslim disebabkan 'bad
governance', rasuah, salah guna kuasa, pecah amanah dan lain-lain
penyakit yang men’jahanam’kan negara.
Memalukan
Dunia Muslim dibandingkan Barat yang sering mereka kutuk. Jika dilihat
di sudut Islam agama yang mempentingkan kebersihan dan peraturan pun,
malang sekali negara-negara umat Islam kebanyakan kotor, pengurusan yang
buruk dan segala kemunduran hidup.
Sedangkan Barat
yang meninggalkan agama itu jauh lebih bersih, kemas pengurusan mereka
dan maju. Islam tidak salah, tetapi umatnya bersalah kerana meninggalkan
ajaran Islam dalam hal-hal berkenaan.
Datang
gerakan Islam pulak memberikan fokus yang tidak menggambarkan sifat
Islam yang memberikan 'service' kepada kemaslahatan manusia. Maka,
perubahan ataupun tajdid dalam gerakan Islam itu amat diperlukan.
Rakyat muslim mula
muak dengan pemerintah-pemerintah mereka yang ada. Rasuah, salah guna
kuasa, memerah harta negara dan kezaliman menghiasi politik Dunia
Muslim. Rakyat membenci pemerintah mereka sekian lama.
Era teknologi telah
membuka peluang besar untuk kebangkitan yang lebih berkesan. Kombinasi
antara teknologi dan hasrat perubahan politik menampakkan hasilnya.
‘Arab Spring’ menjadi bukti bahawa era baru mampu melakar politik gaya
baru.
Siapakah yang akan menjadi harapan rakyat?
Gerakan Islam yang
terlibat dengan politik cuba tampil ke hadapan sebagai satu alternatif
baru. Persoalannya, apakah yang rakyat mahukan? Apakah mereka mahu
keluar dari cengkaman golongan 'secularist' kepada cengkaman golongan
mullah (clerics)?
Apakah mereka mahu
kerakusan kuasa atas nama dunia ditukar kerakusan kuasa atas nama Tuhan
dan agama? Sudah tentu tidak! Mereka mahukan hak, keadilan dan
kenikmatan hidup sebagai insan yang bermaruah dan merdeka. Mereka sudah
rimas dengan cengkaman penguasa. Islam yang rahmat diharapkan dapat
menawarkan khidmat yang mereka idamkan. Mereka ingin melihat orang yang
miskin dan melarat diberikan makan.
Bandar yang kotor
menjadi bersih. Pengurusan yang buruk menjadi terurus. Rakyat diberikan
ilmu dan pendidikan. Harta negara dibahagi secara adil dan kerajaan
diurus dengan penuh amanah.
Mereka
bukan bermimpi untuk melihat tangan rakyat dipotong, ataupun wanita
direjam dengan batu, ataupun wanita dipukul kerana tidak bertudung dan
seterusnya. Itu bukan mimpi mereka. Itu juga bukan mimpi Islam yang
penuh rahmat ini. Mereka mengharapkan gerakan Islam menghilangkan
sengsara mereka, bukan sekadar untuk menghukum mereka.
Mendapat Tempat
Atas kesedaran tentang
hakikat politik Islami dan memahami tabiat baru dunia kini, banyak
gerakan Islam mula membuat pendekatan baru. Slogan-slogan yang
menakutkan telah cuba ditinggalkan.
Pendekatan ‘haram’, haram, haram mula ditukarkan dengan mencari dan memberi alternative halal yang lebih baik kepada rakyat.
Slogan-slogan Islam yang
lebih memberikan harapan mula dilaungkan. Mereka mula memberikan
khidmat kepada rakyat. Menambat hati mereka dengan janji yang selaras
dengan cita dan cinta rakyat. Al-Ikhwan al-Muslimin juga mencari
pendekatan baru di Mesir.
Demikian al-Nahdah di
Tunisia. Turki dilihat mengepalai hal ini. Walaupun kerajaan Turki
berasaskan secularism, tapi tokoh-tokoh Islam Turki tidak menjerit
perlembagaan kufur atau ingin menghapuskan perlembagaan, sebaliknya
bekerja dalam kerangka yang ada.
Ini sama dengan apa yang
dibuat oleh Ashamah, Najashi di Habshah yang mengepalai negaranya yang
Kristian. Dia menganut Islam secara senyap dan berhubungan dengan Nabi
s.a.w melalui utusan dan surat menyurat. Nabi s.a.w tidak pernah
menyuruhnya meletakkan jawatan, sebaliknya dia bekerja dalam kerangka
yang ada dan termampu.
Maka, pemikiran tajdid dalam memahami realiti baru amat diperlukan oleh Pas.
Usahanya
itu adalah bagi membolehkan Pas terus relevan dan mencapai maqasid
politik yang dikehendaki oleh syarak. Usaha seperti ini amatlah penting,
walaupun biasanya ia akan dikritik oleh penganut dogma lama. Pas itu
sendiri hari ini hakikatnya telah cuba berubah dalam menangani
persekitaran yang ada. Apakah Pas akan berjaya menawar khidmat islami
yang relevan dengan kemanusiaan hari ini?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan